کتابخانه عمومی آرا

پایگاه اطلاع رسانی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای

کتابخانه عمومی آرا

پایگاه اطلاع رسانی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای

کتابخانه عمومی آرا

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

گفتگوی نه چندان دوستانه میان رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هرچند در ظاهر تداعی کننده توجه به اهمیت کتابخانه و کتابداران است ولی بازنده اصلی این صدور بیانیه‌ها دقیقا کتابداران و امور مربوط به کتابخانه‌های عمومی هستند. بحث قدیمی و تکراری معیشت کتابداران، به عنوان قشر مظلومی که هیچ نام و نشانی از آن‌ها حتی در افکار عمومی یافت نمی‌شود به نظر تنها شبیه به یک بازی می‌ماند به طوریکه در تمام عمر نهاد کتابخانه‌ها، راه به جایی نبرده و گویی کم اهمیت‌ترین مسئله جامعه فرهنگی کشور است.

بر حسب قاعده باید از نماینده مجلس که پیگیر مطالبات و حق و حقوق کتابداران است تشکر کرد کمااینکه ایشان از ابتدای حضورش در مجلس شورای اسلامی بارها به شکایات مطرح شده کتابداران اشاره نمودند ولی اینکه در جایگاه یک مسئول تنها به پیگیری کلامی بسنده کرده و زحماتش بیش از اینکه جنبه عملی داشته باشد به مثابه تبلیغ و نمایش می‌ماند، محل تردید است.
در مقابل هرچند در این زمینه انتظار از نهاد نیز بیشتر است با این وجود نمی‌توان منکر اشکال در قانون تاسیس این مجموعه و محدودیت‌های قانونی موجود شد به طوریکه تنها راهی که پیش پای مسئولین نهاد برای احقاق حقوق کتابداران گذاشته شده، رایزنی با نمایندگان مجلس می‌باشد که قدرت اجرایی هم ندارند. اینگونه می‌شود که باید تنها نظاره‌گر بحث و جدل میان مسئولینی بود که شناخت کافی از وضع خدمتگذاران فرهنگ ندارند.
شاید بتوان گفت که نهاد کتابخانه‌ها به مانند فرزند کوچک یک خانواده از هم گسیخته می‌باشد که هیچ یک از طرفین مسئولیت او را عهده‌دار نمی‌شود مگر زمان ارائه آمار و محاسبه بازخورد که چندین قیم و دایه مهربان‌تر از مادر پیدا می‌کند.
قضاوت آنچه گذشته و از پشت پرده آن خبر نداریم، باشد برای مطلعین، و تنها آنچه در ظاهر مشاهده می‌شود را بیان می‌کنیم و اکنون که بحث کتابداران داغ است به اتفاقات مثبت برای آینده نهاد امید داریم.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۵۵
کتابدار

       

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۴۱
کتابدار

نهاد کتابخانه های عمومی کشور با صدور اطلاعیه ای به مطالب مطرح شده توسط حجت الاسلام پژمانفر نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی تخلفات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کمیسیون اصل نود مجلس پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در پی مصاحبه های اخیر حجت الاسلام پژمانفر نماینده محترم مجلس شورای اسلامی به خصوص مصاحبه اخیر با موضوع بررسی تخلفات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کمیسیون اصل ۹۰ توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی و رفع شبهات ایجاد شده ارایه می شود:

۱.    ایشان در طول بیش از یک‌سال‌ونیم گذشته طی مکاتبات متعددی مواردی را نسبت به نهاد اعلام کردند که پاسخ دقیق برای ایشان ارسال شد، اما ظاهراً به هیچ‌یک از پاسخ‌ها توجهی نشده و نشانۀ این ادعا تکرار برخی سؤالات درحالی‌که پاسخ کامل و گزارش مشروح آن قبلاً برای ایشان ارسال شده است، می‌باشد.
۲.    برخی از سؤالات که ایشان به‌عنوان تخلفات نام برده‌اند صرفاً از شایعات و تهمت‌های منتشره در فضای مجازی صورت گرفته که البته پاسخ آنها نیز داده شده است.
۳.    ایشان در یکی از مصاحبه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که به بررسی عملکرد نهاد خواهند پرداخت درحالی‌که اولاً رسیدگی به عملکرد نهاد در حیطۀ وظایف کمیسیون فرهنگی می‌باشد و کمیسیون اصل نود به بررسی شکایت‌ها از دستگاه‌ها می‌پردازد.
ثانیاً مجلس محترم نمایندۀ ناظری به تصویب مجلس در هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور دارد و عجیب این است که نکات مطرح‌شده به‌عنوان تخلفات نهاد به هیچ‌وجه با نمایندۀ ناظر مجلس در نهاد مطرح نشده است.
۴.    در مورد افزایش حقوق و مزایای کتابداران به ایشان پاسخ مستدل و مشروح و با آمار دقیق ارائه شد که چرا در سال ۱۳۹۹ نهاد امکان افزایش بخش باقی‌مانده از پنجاه درصد را نداشته است.
۵.    طبیعی است امکان افزایش حقوق کتابداران نیازمند مساعدت نمایندگان محترم در افزایش بودجه سال ۱۴۰۰ نهاد بوده که البته برخی از نمایندگان محترم تلاش و مساعدت قابل‌توجهی در این زمینه به عمل آوردند اما از سوی ایشان که در اطلاعیه‌ها خود را خواهان افزایش حقوق کتابداران نشان می‌دهند کمترین تلاش و مساعدت برای ترمیم بودجۀ نهاد صورت نگرفته است.
۶.    البته در مورد نظرات واقعی ایشان در مورد امکان پرداخت حقوق و مزایای کتابداران از نیم‌درصد نیز مطالب دیگری موجود است که در صورت لزوم اعلام خواهد شد.
۷.    دربارۀ برخی از ادعاهای ایشان، دستگاه‌های مسئول نظارتی عدم تخلف نهاد را رسماً به ایشان اعلام کرده‌اند، با این حال، ادعای تخلف نهاد از سوی ایشان تکرار می‌شود.
۸.    طبیعی است استفاده از احساسات پاک کتابداران و ادعای افزایش ۷۵ درصدی حقوق آن هم بدون توجه به مقررات، میزان اعمال‌شده در سال قبل، و بودجه و درآمد نهاد اقدامی صحیح نیست. 
۹.    اینکه علیرغم پاسخ کتبی و مستدل نهاد در مورد افزایش حقوق کتابداران، تعداد کتابخانه‌های تأسیس‌شده و... ایشان قبل از برگزاری جلسه، دو بار مصاحبه کرده و نهاد را به تخلفات متعدد متهم می‌کنند جای تعجب دارد. انتظار طبیعی این بود که فرایند قانونی طی شود و پس از تشکیل کمیسیون و استماع پاسخ‌های نهاد و ارائۀ مدارک قانونی، نسبت به اعلام احراز تخلف یا عدم تخلف اعلام نظر شود. 
لذا ادعای تخلف‌های متعدد نهاد در رسانه‌ها به این شکل جز خدشه به حیثیت خدمتگزاران این نهاد نمی‌باشد.
۱۰.    متعاقباً گزارش‌های مستند عملکرد نهاد برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۱۲
کتابدار

پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنا بر اعلام دبیرخانه دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، با بهره‌گیری از تجربیات چهار دوره برگزاری این جشنواره، پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی، برگزار می‌شود.

در پنجمین دوره از دوسالانه کارتون کتاب موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» ‌و «کتاب و کرونا» مورد توجه قرار گرفته است.

جوایز درنظر گرفته شده برای برگزیدگان این دوسالانه شامل:

     * نفر اول: لوح تقدیر و تندیس دوسالانه به همراه ۱۵۰۰ یورو هدیه نقدی

     * نفر دوم: لوح تقدیر و تندیس دوسالانه به همراه ۱۰۰۰ یورو هدیه نقدی

     * نفر سوم: لوح تقدیر و تندیس دوسالانه به همراه  ۵۰۰ یورو هدیه نقدی

همچنین در این دوره برای نخستین بار بخش جنبی ویژه هنرمندان مبتدی به جشنواره اضافه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال آثار خود در این بخش از جشنواره شرکت کنند. لازم به ذکر است مبتدی به هنرمندی اطلاق می‌شود که در جشنواره یا مسابقه داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده و جایزه‌ای دریافت نکرده باشد. جوایز بخش جنبی این دوسالانه نیز شامل تجلیل از ۵ اثر شایسته تقدیر با لوح تقدیر، تندیس دوسالانه به همراه ۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی خواهد بود.

شایان ذکر است که هر یک از علاقه‌مندان تنها می‌توانند در یک بخش اصلی یا فرعی این دوسالانه شرکت کنند؛ آثار ارسالی نباید تکراری باشند و هر شرکت‌کننده حداکثر مجاز به ارسال ۵ اثر به این جشنواره است. همچنین تمام حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ (June 21, 2021) خواهد بود و علاقه‌مندان به شرکت در پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@booktoon.ir ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی www.booktoon.ir مراجعه کنند.

ارسال مشخصات شرکت‌کننده (نام، نام خانوادگی، نشانی پستی، نشانی پست الکترونیک، تلفن تماس و رزومه) توسط هنرمندان در قالب فایل word الزامی است. آثار ارسالی باید با رزولوشن ۲۰۰dpi با طول یا عرض ۲۰۰۰pixel و با فرمت JPG باشد. همچنین آثار برنده جایزه در دوره‌های قبل یا منتشر شده در کاتالوگ‌ دوره‌های پیشین این جشنواره مورد پذیرش نخواهد بود.

گفتنی است پیش از این چهار دوره از این دوسالانه بین‌المللی به صورت منظم و پی‌درپی با دریافت بیش از ۶ هزار اثر از هنرمندان کشورهای مختلف جهان برگزار شده است.

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۰۸
کتابدار